• Dagens ämne Pre Workout

    Fick en fråga häromdagen.

    Frågan skrevs såhär “Tar du Pre workout när du tränar”

    Mitt svar:

    • Det händer, men ytterst sällan och om jag nu tar det. Så tar jag förmodligen en halvskopa beroende på hur dagen har sett ut med koffein intaget.

    Frågaren:

    • Okej, för jag kan inte träna utan mitt Pre workout.

    Mitt svar:

    • Då har du tyvärr missförstått meningen med kosttillskott

    Frågaren:

    • Varför?

    Rätt simpelt. Det är fortfarande ett tillskott och inte en livsnödvändighet.

    Pre workout gör inte dig i sig ”starkare”. Men det ökar möjligheterna till det. Men det är fortfarande du som lyfter vikterna och inte produkten.

    Det är så att mycket sitter i huvudet. Man brukar säga att man är starkare än vad man tror, det gäller bara att hitta sitt syfte med att vara stark.

    Visst att en produkt kan få dig öka adrenalinet i kroppen för att få dig jobba mer. Men adrenalinet kommer fortfarande från dig. Du tillför inte med något adrenalin, om du inte använder dig av preparat som sjukhuset ger.

    Dem flesta påpekar också att dem tar pre workout för att dem är trötta från en arbetsdag, Men det tar sällan hänsyn på hur dem sover.

    Många påpekar även att dem kan sova fast dem dricker kaffe innan läggdags. Men så fort dem vaknar så påpekar dem att det är trött och intar en kopp kaffe eller energi dryck för att starta vardagen.

    Jag ser det som en ond cirkel.

    Du kommer ingenstans på det än att tro att du inte kan träna utan det.

    Så det jag försöker säga är att det är fortfarande du som gör jobbet, inte produkten. Så du är inte i behov av produkten, dock är företagen behov av dig att köpa produkten.

    Produkten tränar inte dig, du tränar dig själv.

    Stay strong

    /Coach

     

     

  • Toppa formen utomlands

    Njut av det goda och ändå toppa formen

    Alicante, Torreveija. God mat, törst släckande drinkar, fantastiska upplevelser och underbart väder.

    7 dagar semester och 7 dagar lycka.

    Gå upp i vikt och mycket pillande på mobilen är något som bruka betyda semester i dagens samhälle.

    Men är det verkligen en lyckad semester?

    Det är sällan man hör:

    • Yes, + 10kg en lyckad semester. Nu gäller det bara att tappa det.
    • Jag och min partner hade en fantastik resa. Vi lämnade telefonerna hemma och konverserade med varandra. Vi lyssnade även på varandra och insåg att livet är mycket mer än bara mobil. Ni är ändå där med varandra.

    Det man oftast hör och vet med erfarenhet:

    • Skit vad mycket sprit det blev, orkar inte jobba och fan vad jag gick upp i vikt.
    • Sällan ögonkontakt med personen, lyssnar med ena örat öppet och massor med “vänta jag ska bara lägga upp detta eller svara på detta”. Det är sällan så mycket umgänge med varandra, då det är viktigare att visa andra hur bra man har det och glömmer bort att verkligen ha en bra tid med varandra.

    Men är det verkligen så det ska vara? Är det verkligen semester?

    Men för många är det så att leva livet.

    Men detta kommer jag berätta om hur jag levde livet, åt god mat med goda drinkar och ändå toppa formen.

    5 av 7 träningsdagar och ett oldschool gym, bättre kan det inte bli.

    Då träning är en stor del av mitt liv så finns det ingen anledning till att jag ska ta bort något som gör mig glad.

    Dock blev träningen lite mer annorlunda än vad jag är van vid. Däremot är det sällan man klagar på att gå tillbaka till klassik kroppsbyggning.

    Med det skrivet så såg mitt träningsschema ut såhär

    German style 10×10

    Dag 1

    0,5 liter vatten 40 min morgon promenad.

    Gym:

    Ben & Rygg

    Dag 2

    0,5 liter vatten 40 min morgon promenad

    Gym:

    Axlar & biceps

    Dag 3

    Gym: mage & vader

    Dag 4

    Baksida ben & vader+mage

    Dag 5

    Bröst & triceps + lite knäböj av oron att benen har krympt

    20150719_115405

    IMG_4933

    Kost som bestod oftast av

    Frukost

    Stekta 2 hela ägg med champion och en halv lök

    Mellanmål

    Grönsaker, frukter och fisk

    Lunch

    Fisk, grönsaker och frukter

    Middag

    Restaurang mat som oftast bestod av

    Paella

    Kött och potatis

    Åt vi hemma

    Så blev det Fisk + grönsaker/fruktsallad

    Dryck

    En kanna sangria

    Kvällis

    Bestod oftast som middag

    Restaurang mat som oftast bestod av

    Paella

    Kött och potatis

    Åt vi hemma

    Så blev det Fisk + grönsaker/fruktsallad

    Plus sangria till dryck

    .IMG_5028IMG_5029IMG_5106

    Dryck

    En kanna Sangria.

    Vissa utekvällar tog vi andra sorters drinkar

    Som redbull + vodka

    IMG_5136.IMG_4921IMG_5025IMG_5146IMG_5167

    Övrigt

    Glass, vad är en semester utan glass?

    Om det är något jag älskar så är det glass. Alla sorters glass belönar mig verkligen.

    Så hur tolkar vi detta?

    Min tolkning av semester är att äta god mat och njuta av livets drinkar. Det behöver inte betyda att man ska välja onyttig mat. Utan att välja beslut som man vanligtvis inte väljer i Sverige. På grund av kostnad eller existens.

    Då min semesterort var Spanien, Torreveija. Som ligger längs södra kusten.

    Vad är då inte bättre att leva utav Torreveijas goda kvalitéer så som Paella eller fisk och skaldjurs rätter.

    Kosten bestod inte så mycket av LCHF, GI metoden, Aktins diet eller keto diet. Men bestod av så ”naturligt” som möjligt. Mina drinkar var det enda som bestod som ”onyttigt”.

    Vätska

    Något jag alltid brukar rekommendera är att dricka mycket vatten.

    Många av oss dricker för lite vatten eller inväntar på att man är ”törstig” men enligt mig inser jag att det är försent. Jag, enligt mina teorier är att då har man nog gått en längre tid med törst. Då man väntar på att man blir riktigt törstigt visar sig att kroppen är behov av det nu på en gång. Vilket leder oftast till fel beslut som att välja en uppfriskande läsk gärna en sockerrik eftersom vi får för oss att vi behöver ”socker”.

    Många tror även att vi kan dricka för mycket vatten. Vilket stämmer men oftast berättar man inte hela sanningen. Dessutom krävs det höga mängder vatten.

    Men vad är det som händer med kroppen när vi får för höga mängder vätska.

    Det som händer är att vi späder ut våra salt halter och mineraler, vilket är livsviktiga för vår överlevnad. Vilket kan hända om du dricker stora mängder vatten under en kort varsel.

    Man har läst tragiska händelser av detta slag, speciellt vid tävlingar.

    T.ex. Dricker du 5 liter vatten inom en 1 timme vinner du en IPAD.

    Då måste man även förstå att magsäcken bara rymmer ca 1,3 liter.

    Dessutom ska magsäcken bestå av föda också och inte bara vätska.

    En annan händelse som kan hända är att laddar man för mycket vatten innan sportaktiviteter.

    Givetvis svettas vi ut mycket vätska men samtidigt stänger vi av njurarnas och urinblåsans funktion att känna av att vi är kissnödiga. Då kroppen fokuserar på aktiviteten vi gör. Visserligen kan vi kissa och skita under en aktivitet men då är din fokus på nöden och inte aktiviteten.

    Så hur mycket vatten drack jag under min semester?

    Minimum 4 liter vätska spritt runt hela dagen + vätska till träningen, vilket var ca 1 liter.

    Då är jag ändå en kille med kroppsvikt på 63 kg och är 163 cm lång. Så med andra ord är jag rätt liten kille med ack så söt.

    Så hur sammanfattar vi detta?

    Träning

    Då min träning inte är en börda för mig finns det ingen anledning att jag ska ta bort det. Om det däremot är en börda dig att träna, bör du nog ta ledigt ifrån det. Rätt simpelt, du ska njuta av livet och inte stressa över det.

    Kost

    Varför inte äta de rätter som landet erbjuder. Istället för dem säkra korten som burger king, kött och pommes eller pizza.

    Mat i naturlig form är sällan onyttigt. Däremot de mat som snabb restaurang erbjuder är oftast onyttig och ger sällan någon näring utan massa kalorier istället.

    Vätska

    Många har en tendens att tro att vätska binder sig i kroppen och gör dig ”fet/svullen”.

    Men saken är att kroppen består sig av ca 75 % vätska. Fyller du inte på de depåerna kommer kroppen gärna lagra sig den lilla vätskan som du tillför kroppen och göra dig “fet”.

    Så drick rikligt med vatten, speciellt när du är vid varmare breddgrader.

    Sist med inte minst

    Njut av tillvaron

    20150718_004415

      

    &

    Avsluta med toppform

    Före

    Under

    IMG_5070 IMG_5130

    Avslut

    IMG_5259

    Tack för mig

    Hoppas detta hjälper dig

    Stay strong

    /Coach