5 faktorer som kan hämma din fettförbränning

IMG_4255

Går både ork och viktnedgång på sparlåga?

Då kan det vara såväl mat som livsvanor som sätter käppar i hjulet utan att du tänker på det.

Här har du 5 otippade orsaker som kan sakta ner fettförbränningen.

Du dricker för lite vatten

Alla kroppsliga aktiviteter behöver vatten i någon mån för att fungera optimal.

Även det metaboliska systemet.

Om du är uttorkad svarar kroppen med att gå på sparlåga och du kan bränna upp till 2 % färre än vanligt.

Du stressar för mycket

Höga stressnivåer gör att kroppen bränner fett långsammare, drygt 100 kalorier mindre förbränner din kropp under en 7 timmars period när du har varit stressad. Med andra ord kan det leda till en viktökning på 5 kilo per år istället.

Du äter för mycket frukt

Nej, frukt och grönsaker har i sin naturliga form ingen negativ inverkan på metabolismen, men en det bekämpningsmedel kan påverka förbränningstakten negativt.

Ytterligare en anledning att välja ekologisk.

Du har riklig mens (riktat mot kvinnor)

Under menstruation förlorar kroppen järn, ett mineral som bland annat ansvarar för att syresätta musklerna. När järnnivåerna blir för låga påverkas hela kroppen, energi och orken dyker och förbränningen följer med.

Du sitter för mycket

Efter 20 minuter stillasittande har inte bara kroppen hamnat i viloläge. Det har även också din förbränningsfart

 

Lycka till med förbränningen

/coach