Toppa formen utomlands

Njut av det goda och ändå toppa formen

Alicante, Torreveija. God mat, törst släckande drinkar, fantastiska upplevelser och underbart väder.

7 dagar semester och 7 dagar lycka.

Gå upp i vikt och mycket pillande på mobilen är något som bruka betyda semester i dagens samhälle.

Men är det verkligen en lyckad semester?

Det är sällan man hör:

  • Yes, + 10kg en lyckad semester. Nu gäller det bara att tappa det.
  • Jag och min partner hade en fantastik resa. Vi lämnade telefonerna hemma och konverserade med varandra. Vi lyssnade även på varandra och insåg att livet är mycket mer än bara mobil. Ni är ändå där med varandra.

Det man oftast hör och vet med erfarenhet:

  • Skit vad mycket sprit det blev, orkar inte jobba och fan vad jag gick upp i vikt.
  • Sällan ögonkontakt med personen, lyssnar med ena örat öppet och massor med “vänta jag ska bara lägga upp detta eller svara på detta”. Det är sällan så mycket umgänge med varandra, då det är viktigare att visa andra hur bra man har det och glömmer bort att verkligen ha en bra tid med varandra.

Men är det verkligen så det ska vara? Är det verkligen semester?

Men för många är det så att leva livet.

Men detta kommer jag berätta om hur jag levde livet, åt god mat med goda drinkar och ändå toppa formen.

5 av 7 träningsdagar och ett oldschool gym, bättre kan det inte bli.

Då träning är en stor del av mitt liv så finns det ingen anledning till att jag ska ta bort något som gör mig glad.

Dock blev träningen lite mer annorlunda än vad jag är van vid. Däremot är det sällan man klagar på att gå tillbaka till klassik kroppsbyggning.

Med det skrivet så såg mitt träningsschema ut såhär

German style 10×10

Dag 1

0,5 liter vatten 40 min morgon promenad.

Gym:

Ben & Rygg

Dag 2

0,5 liter vatten 40 min morgon promenad

Gym:

Axlar & biceps

Dag 3

Gym: mage & vader

Dag 4

Baksida ben & vader+mage

Dag 5

Bröst & triceps + lite knäböj av oron att benen har krympt

20150719_115405

IMG_4933

Kost som bestod oftast av

Frukost

Stekta 2 hela ägg med champion och en halv lök

Mellanmål

Grönsaker, frukter och fisk

Lunch

Fisk, grönsaker och frukter

Middag

Restaurang mat som oftast bestod av

Paella

Kött och potatis

Åt vi hemma

Så blev det Fisk + grönsaker/fruktsallad

Dryck

En kanna sangria

Kvällis

Bestod oftast som middag

Restaurang mat som oftast bestod av

Paella

Kött och potatis

Åt vi hemma

Så blev det Fisk + grönsaker/fruktsallad

Plus sangria till dryck

.IMG_5028IMG_5029IMG_5106

Dryck

En kanna Sangria.

Vissa utekvällar tog vi andra sorters drinkar

Som redbull + vodka

IMG_5136.IMG_4921IMG_5025IMG_5146IMG_5167

Övrigt

Glass, vad är en semester utan glass?

Om det är något jag älskar så är det glass. Alla sorters glass belönar mig verkligen.

Så hur tolkar vi detta?

Min tolkning av semester är att äta god mat och njuta av livets drinkar. Det behöver inte betyda att man ska välja onyttig mat. Utan att välja beslut som man vanligtvis inte väljer i Sverige. På grund av kostnad eller existens.

Då min semesterort var Spanien, Torreveija. Som ligger längs södra kusten.

Vad är då inte bättre att leva utav Torreveijas goda kvalitéer så som Paella eller fisk och skaldjurs rätter.

Kosten bestod inte så mycket av LCHF, GI metoden, Aktins diet eller keto diet. Men bestod av så ”naturligt” som möjligt. Mina drinkar var det enda som bestod som ”onyttigt”.

Vätska

Något jag alltid brukar rekommendera är att dricka mycket vatten.

Många av oss dricker för lite vatten eller inväntar på att man är ”törstig” men enligt mig inser jag att det är försent. Jag, enligt mina teorier är att då har man nog gått en längre tid med törst. Då man väntar på att man blir riktigt törstigt visar sig att kroppen är behov av det nu på en gång. Vilket leder oftast till fel beslut som att välja en uppfriskande läsk gärna en sockerrik eftersom vi får för oss att vi behöver ”socker”.

Många tror även att vi kan dricka för mycket vatten. Vilket stämmer men oftast berättar man inte hela sanningen. Dessutom krävs det höga mängder vatten.

Men vad är det som händer med kroppen när vi får för höga mängder vätska.

Det som händer är att vi späder ut våra salt halter och mineraler, vilket är livsviktiga för vår överlevnad. Vilket kan hända om du dricker stora mängder vatten under en kort varsel.

Man har läst tragiska händelser av detta slag, speciellt vid tävlingar.

T.ex. Dricker du 5 liter vatten inom en 1 timme vinner du en IPAD.

Då måste man även förstå att magsäcken bara rymmer ca 1,3 liter.

Dessutom ska magsäcken bestå av föda också och inte bara vätska.

En annan händelse som kan hända är att laddar man för mycket vatten innan sportaktiviteter.

Givetvis svettas vi ut mycket vätska men samtidigt stänger vi av njurarnas och urinblåsans funktion att känna av att vi är kissnödiga. Då kroppen fokuserar på aktiviteten vi gör. Visserligen kan vi kissa och skita under en aktivitet men då är din fokus på nöden och inte aktiviteten.

Så hur mycket vatten drack jag under min semester?

Minimum 4 liter vätska spritt runt hela dagen + vätska till träningen, vilket var ca 1 liter.

Då är jag ändå en kille med kroppsvikt på 63 kg och är 163 cm lång. Så med andra ord är jag rätt liten kille med ack så söt.

Så hur sammanfattar vi detta?

Träning

Då min träning inte är en börda för mig finns det ingen anledning att jag ska ta bort det. Om det däremot är en börda dig att träna, bör du nog ta ledigt ifrån det. Rätt simpelt, du ska njuta av livet och inte stressa över det.

Kost

Varför inte äta de rätter som landet erbjuder. Istället för dem säkra korten som burger king, kött och pommes eller pizza.

Mat i naturlig form är sällan onyttigt. Däremot de mat som snabb restaurang erbjuder är oftast onyttig och ger sällan någon näring utan massa kalorier istället.

Vätska

Många har en tendens att tro att vätska binder sig i kroppen och gör dig ”fet/svullen”.

Men saken är att kroppen består sig av ca 75 % vätska. Fyller du inte på de depåerna kommer kroppen gärna lagra sig den lilla vätskan som du tillför kroppen och göra dig “fet”.

Så drick rikligt med vatten, speciellt när du är vid varmare breddgrader.

Sist med inte minst

Njut av tillvaron

20150718_004415

  

&

Avsluta med toppform

Före

Under

IMG_5070 IMG_5130

Avslut

IMG_5259

Tack för mig

Hoppas detta hjälper dig

Stay strong

/Coach