ws_Winter_is_Coming_1280x800

Forskningen börjar alltmer uppmärksamma hur viktigt det är att vi får i oss tillräckligt med vitaminer
och mineraler. Och vissa
av dem har visat sig vara extra viktiga för humöret och hälsan. Ett av dem är D-vitamin.

Mår man bra under sommarhalvåret. Men om man
känner sig trött, stressad, lättirriterad eller nedstämd under vintern och/eller våren, kan man absolut misstänka att D-vitaminbrist ligger bakom det.

Jag har själv använt D-vitamin som behandlingsmetod på många av mina klienter och sett att det ofta gett en positiv effekt. Flera studier pekar på att tillskott av D-vitamin faktiskt är effektivare än ljusterapi mot vinterdepression. Även trötthet och inre stress har visat sig kunna förbättras avsevärt.

Det är mycket vanligare med D-vitaminbrist här i mörka Norden än man tidigare trott.

– Jag skulle säga att minst hälften av oss svenskar har underskott på D-vitamin under vinterhalvåret. Visst lagrar kroppen en viss mängd under sommaren när vi är ute mitt på dagen utan solskyddscrème, men det räcker inte året om. Och på vintern kommer solen aldrig upp så högt på himlen att vi kan bilda D-vitamin.

 

Liten brist kan sänka humöret

Vi reagerar olika på D-vitaminbrist. En person som nästan ligger på normalnivå kan vara helt ur fas, känna sig håglös, labil och ledsen. Medan en annan med svårare brist kanske inte känner av något alls.

  • Vi måste verkligen omvärdera vår syn på D-vitaminet, för även om man bara har en mindre brist så kan det påverka hälsan

 

Hur vet man om det är just D-vitaminbrist man har?


– Egentligen krävs bara ett blodprov, men det är få landsting som prioriterar detta. Därför måste man vända sig till privata laboratorier, och vara beredd att betala runt 1 000 kronor.

Sedan ska provsvaret bedömas, och det är här det stora kruxet kommer in, Laboratorierna har nämligen olika sätt att ange om D-vitaminnivån är normal eller inte, och många läkare kan inte tyda svaret.

 

Det är omdiskuterat var gränsen för brist egentligen ska ligga. Men enligt flertalet undersökningar ska man inte hamna under 75 nmol/l, nanomoles per liter. Så bestämmer du dig för att ta ett blodprov, se till att få tillgång till labbsvaret och kolla själv vad det står.

 

Alla borde ta tillskott på vintern

Livsmedelsverket rekommenderar i dag 7,5 mikrogram D-vitamin per dag, och 10 mikrogram om man är över 60 eller under 2 år. Men det är alldeles för lågt, enligt min åsikt.

– Finland har uppgraderat sina rekommendationer och Europeiska kommissionen har godkänt en daglig dos på upp till 50 mikrogram som ofarlig för alla. Det låter väldigt rimligt tycker jag. Jag skulle säga att vi svenskar också skulle behöva ta tillskott på 50 mikrogram om dagen under vinterhalvåret. Den mängden som finns i multivitamintabletter är bara en droppe i havet, det är alldeles för lite.

 

Måste man testa om man har D-vitaminbrist innan man tar tillskott?

  • Nej, det är inte nödvändigt eftersom de rekommenderade doserna har så stora marginaler. Visst får vi i oss D-vitamin via mat som fet fisk, kantareller och lättmjölk, som är vitaminberikad. Men för att det ska bli tillräckligt mycket måste vi äta ganska stor mängd, till exempel 200 gram fisk om dagen.

 

Men finns det inte stora risker med att få i sig för mycket D-vitamin?


  • Enormt höga doser kan göra att blodkärlen förkalkas, men de här rekommenderade doserna har inga sådana risker. Det finns en överdriven rädsla för D-vitamin, som bygger på gammal forskning från 40-talet. Då injicerade man extremt höga doser D-vitamin på patienter, över 250 gram per dag, under lång tid. Så man behöver inte vara orolig. Det finns bara fördelar med att ta D-vitamintillskott vintertid.

 

Bra att veta:

  • – D3 är inte bara en vitamin utan ett prohormon!
  • – Det finns i t.ex ägg, fisk och smör men det går omöjligt att få i sig tillräckligt för en god hälsa bara via mat. 250 Gram fisk eller 35 ägg ger endast 2000iu.
  • – Solen är vår bästa källa till D-vitamin. En timma i shorts mitt på dagen utan alltför hög solfaktor ger en bra dagsdos.

– Vi kan lagra D-vitamin men inte så länge. Ca. 3 veckor kan man hålla nivåerna uppe sedan behöver det fyllas på eller så sjunker det igen.

  • – Solkyddsfaktor över 15 blockerar nästan helt de uv-strålar som ger D-vitamin.
  • – En bra dosering på någon med låga nivåer är ca. 10.000iu per dag under 8-12 veckor.
  • – Risken att bränna sig om du använder solglasögon ökar eftersom kroppens skydd mot de farliga uv-strålarna aktiveras genom ögat.

 

Hur vet man vilka produkter är bra?

www.labdoor.com är ett opartisk företag som granskar och testar olika kostillskott företag, därefter lägger dem en värdering om produkten är bra eller bu.