• Mål 2015

      
    Goal 2015 ?
    ☑️Love powerfully – loved the wrong people. which made me appreciate the right people more.

    love the life you live ❤️

    ?Squat 200kg – to be Continue 

    ☑️Laugh hard – way to hard ? love it ??

    there is much that scares me, but it will not prevent me to feel good and laugh hard. 

    ➡️Be the best I can be – Never ending progress. 
    It is always good to reflect on the goals you had in 2015. Learn from them, let the bad things go and create new goals.
    Strength & harmony 

  • Förtjäna dina 10%

      
    Jag får jämt den ständiga frågan, när är det man får förtjäna sina “Godsaker” 
    Jag lever i en form av 90/10. 
    90% hälsosamt & 10% av “godsakerna”. 

    Men man måste även förtjäna sig för att komma dit utan det påverkar dig och din dagsform
    Är du överviktig kan dem där 10% göra mer skada än nytta. 
    Men när vet man att förtjänar detta? 

    Spegeln ljuger aldrig, sätt dig framför spegeln i dina underkläder med din godsak.

    Min är självklart glass och gillar du inte din dagsform kommer du inse att du inte riktigt förtjänar din godsak heller. 
    Därefter kommer den konstigaste frågan någonsin! 

    – Man måste få “leva” lite. 

    Patetiskt uttryck tycker jag, då ska man inte gnälla över sin dagsform. 

    Om du nu tycker att äta skräp är ett sätt att

    leva lite, samtidigt som du själv tar dig längre ifrån din självkänsla. 

    Så är det okej, But Don’t bitch about IT.
    Kanske låter lite elakt, Men valet är ditt. 

    Håll er starka och hälsosamma 

    /coach

  • Vatten förstahandsval 

      

  • Knäböj! En naturlig rörelse som vi alla gör olika. 

    Knäböj! En naturlig rörelse som vi alla gör olika. 

    Men en sak är säker. 

    • Du ska ha en rak och naturlig svank!

    • Ett starkt båltryck

    • DINA KNÄN SKA FÖLJA TÅRNAS RIKTNING

    • Tyngdpunkten ska vara på hälen -> framåt.

    INTE PÅ TÅRNA <- bakåt.

    • stången ska gå i en linje med ankeln.

    Sen hur brett,smalt, raka fötter, utåt vinklade fötter du står bestäms på din anatomiska grund. PUNKT
      

  • Nyckeln till att bygga muskelmassa. 

      

  • “Jag är så trött, jag måste bara ha en kaffe först”

    2-2

    “Jag är så trött, jag måste bara ha en kaffe först”

    -
-
Ett uttryck som inte alltför sällan nämns i vårt kaffetörstiga land som tar plats nummer två som det mest kaffedrickande landet i världen efter Finland. Ändå smakar kaffe beskt och ganska äckligt första gångerna vi dricker det, men man lär sig snabbt tycka om kaffesmaken. Kaffe är starkt beroendeframkallande vilket beror på koffeinet i kaffebönorna som har effekt på centrala nervsystemet i hjärnan. Koffein påverkar dopaminsystemet och ger en känsla av eufori som lyfter vår energi, piggar upp livet och skärper våra sinnen.

    Hur fungerar koffein:

    Koffein molekylen är väldigt lik adenosinet i sin uppbyggnad, vilket gör att koffein fäster in och konkurrerar om exakt samma receptorer som adenosinet. Den stora skilladen är att adenosin gör oss lugna och kan varva ner när vi behöver vila medan koffein har en direkt uppiggande effekt. När koffeinet fäster på receptorerna kommer adenosinet inte kunna fästa in på cellen vilket leder till att vi blir pigga. 

Effekten 
när koffeinet har bundit till receptorerna blir effekten att hjärnan blockerar trötthetskänslorna vilket ger en ”falsk pigghet” och eftersom hjärnans trötthetssignaler är blockerade svarar kroppen med att i sin tur med att utsöndra Adrenalin och Kortisol (stresshormoner) vilket ökar hjärtfrekvensen, höjer blodtrycket och gör oss ännu piggare. Så den där “kicken” av koffein är inget annat än ren och skär stressreaktion. 
Koffein har som sagt en kraftig effekt på centrala nervsystemet likt många droger och är därför starkt beroendeframkallande. Många som försöker sluta eller dra ner på koffeinet mår ohyggligt dåligt i flera dagar efteråt och får biverkningar som huvudvärk, extremt trötthet och tendens till depression. Även våra binjurar får jobba hårt med att pumpa ut adrenalin och kortisol blir utmattade och kommer inte producera kortisol enligt dygnsrytmen vilket leder till extrem morgontrötthet.-
-
En person med utmattade binjurar är oftast mycket trött och stresskänslig. Sömnlöshet är väldigt vanligt. Koffein gör oss därför i längden trötta.

    Missförstå mig inte, jag är en sucker för Redbull sockerfri. Däremot förstår jag mina begränsningar. Om jag nu är trött så löser jag inte problemet med att gnälla om det och tar ett uppiggande. Jag löser problemet med att lägga mig tidigare mot kvällen.

    Inga ursäkter.

    Stay strong

    /Coach

  • Förstå din hunger- Emotionellt eller Psykiskt.

    2.2

    Psykisk hunger

    fysisk hunger är en effekt av balanserade och konsekventa blodsockernivåer .

    Tenderar att komma gradvis och kan skjutas upp utan problem eller få känslor av ångest.

    Väntan på middag gör inte att du känner dig stressad eller känner någon nöd för att äta något 30 min innan.

    Dessutom kan du vara tillfredsställd av all sorts föda, speciellt när du befinner dig i en hälsosam livsstil.

    Orsakar inte uppsvälldhet.

    Du kommer instinktivt sluta äta vid rätt tidpunkt eftersom din hunger / mättnad hormoner är väl balaserad, och du låter dig själv bli naturligt full.

    Orsakar inte heller skuldkänslor .

    Emotionell hunger.

    Kan orsakas av negativa känslor och uppstår när blodsockernivåerna sjunker för fort.

    Allt känns helt plötsligt och brådskande. Det gör att du känner dig stressad och dåliga kostbeslut görs enkelt då.

    Orsaker är mycket specifika sug, som en pizza , choklad , bröd och glass.

    Typiska “cravings” är ofta laddade med alltför många kolhydrater / socker / transfetter / vete eller allt tillsammans.

    -Vilket kan orsaka uppsvälldhet .

    Du tenderar att även äta mer än vanligt.

    Kan orsaka skuld efteråt, en känsla av att det inte var bra för mig eller min kropp.

     

    Make the right decision!

    Stay strong

    /Coach

  • Tyngdlyftning & styrkelyft 

    Tyngdlyftning & styrkelyft är något som eskalerar i hög takt. Om du vill utveckla din teknik, öka din prestation, programdesign eller helt enkelt byta träningsform. Tveka inte att boka en tid med mig på Worldclass ARENA Västerås

    Finns även via ?PT@scastro.se

      

  • Att vara Flexibel eller inte vara Flexibel, det är frågan

    Stretch-w-guides-1024x773

    Att vara Flexibel eller inte vara Flexibel, det är frågan

     En studie av Lin zhi zhong nämner han många metoder av öka styrka och explosivitet.

    Flexibilitet är något som han värnar högt uppe på listan.

    I grunden förbättra muskelns uttöjning kommer det öka rörelseomfång för att öka styrka. Det leder till en ökad kontraktion och snabbheten av muskeln. Vilket vidare leder till en ökad styrka i explosivitet.

    Med en ökad flexibilitet ökar det förmåga att lagra elastiskt energi, och med praktiskt erfarenhet visar det att använda mer elastiskt energi, så tillåter du lyftaren att återhämta sig snabbare mellan tunga reps. På grund av att mindre ansträngning och energi som användas per lyft.

    Detta gör en lyftare att utföra mer volym på effektiv intensitet som bygger styrka.

    Så med andra ord försumma inte din flexibilitet. Det är viktigare än vad vi tror, däremot ska vi ha styrka i det överrörliga och inte bara vara överrörlig.

    Stay flexible

    /Coach

  • Kosttillskotts – Ta det med en nypa salt

    Många i människor i fitness branschen uttalar sig om kosttillskott inkorrekt.

    Kosttillskott är något som kompletterar eller överbyggs något annat när det tilläggs. Det är allt.

    Många människor tror att du BEHÖVER kosttillskott för att bygga muskler och att nå kroppen som du alltid har drömt om.

    Men det är fel. Vem som helst kan bli muskulös eller få sitt livs drömkropp utan kosttillskott.

    Kosttillskott kommer bara hjälpa, men inte av någon chans kan du lägga hela tilliten till dem och tro att det löser allt.

    Jag skulle kunna säga att 95 % är hård träning och rätt kost. Resterande 5% är kosttillskott.

    Kosttillskotten kommer bara tillföra den lilla extra marginalen till dina muskler, ditt protein eller till din träning.

    Så gå inte in helt crazy banana till ditt kosttillskotts butik i tron att du måste köpa varenda sak för att bli stor. Lägg till bara rätt mängd träning i gymmet eller vad ditt mål är och så kommer resultaten komma.

    ”Consistency is the key”

    Okej så nu har du säkert funderingar på, Vilka kosttillskott är mest användbar just för dig?

     

    Tveka inte maila mig.

    PT@scastro.se

     

    Kika vidare på bloggen & instagram @LeCastro så möjligtvis finner du ditt svar.

    Stay Strong

    /Coach