• Motgångar ger framgångar

    Köra olympiska lyft på tom mage tyckte jag lät som en bra ide.
    Men som rubriken talar så hade jag det en tuff morgon.
    det fanns inge ork, inge exposivitet och inget fokus alls. Vilket är ett misstag jag aldrig gör om igen.
     
    Jag gjorde ett sko byte från adidas powerlift till Nike romaleos.
    Nu kanske många tyngdlyftare tänkte varför jag gick ifrån märket adidas eftersom dem är ledande inom tyngdlyftnings världen.
    Men för mig är det rätt enkelt. Men jag är en Nike person. Älskar märket nike på mina fötter så därför varför det enkelt att gå till nike.
    Trots sko bytet så gick träningen inte alls som det skulle.  så från en dag där jag skulle slå mina PB så slutade med teknik träning. Med vikter jag hade från när jag precis började med olympiska lyft.
    Trots denna misslyckande dag hoppas jag att ni förstår att dina motgångar kan vara en del av din framgång.
    Tack för mig!
  • Fotbollshelg

    Mellan 4-6 hade jag fotbollshelgs med världens bästa fotbollslag som kallar sig för valparna.

    Korpen cup var planerad men formen var inte alls i redo.

    Som somliga vet så har jag flyttat från Norrtälje till Västerås. Så med det har jag inte funnit något annat klubb lag då mitt hjärta tillhör Valparna 😛

    Det finns klubbar som Realmadrid och Barcelona som vill värva mig.

    Men inget pris slår det valparna ger.

    Forza Valpish.

    Här har ni lita sköna bilder från helgens bravader. Vissa kallade mig Messi och andra kallade mig Cristiano Ronaldo, men jag ser mig alltid som bara Stefan Castro Oliva *Hehe*

  • Drick mer RENT vatten

    Vad jag just menar med rent vatten, är vatten utan tillsatser. Med andra ord inge Fun Light eller andra vatten blandningar. Anledning till detta är att vi dricker allt för sällan dricker rent vatten. Utan att vi alltid tillsätter något kemisk i vattnet för att det ska smaka ”Bättre”. Om något ska tillsättas är det i så fall något ekologisk citron vatten ”BOOM”. Alla dagar bättre och även något jag ÄLSKAR att dricka.

     

    Anledningar att dricka mycket vatten.

    *Komponerar ca 75 % av din hjärna

    *Reglerar din kropp temperatur

    *Rensar slaggprodukter i din kropp

    *Komponerar ca 22 % av dina ben

    *”Smörjer” in dina leder

    *Hjälper dig att leda näring och syre till dina celler

    *Fuktar syre för andning

    *Hjälper att konvertera mat till energi

    *Skyddar dina leder och inre organ

    *Hjälper din kropp absorbera näring från maten.

    *Vatten består upp till 75 % av dina muskler.

    *Ditt blod består ca 83 % av vatten

     

    GOTT FOLK din finns säkert miljontals andra punkter så som hjälper med viktnedgång m.m. Men som tidigare inlägg väljer jag punkter som jag anser vara viktiga för din hälsa och inte någon genväg för viktnedgång eller något likande.

     

    Så se till att din vattenflaska, glas, hink eller vad du nu dricker ifrån är fylld med vatten.

    BOOOM tack för mig

     

    Hoppas detta gav er något.

  • 2 av 7 Grundrörelse på 100 kg plus ett tappert försök

    Då Marklyft är lite av min grej så 100 kg var ett enkelt försök.

    Dips däremot var en helt annan sak. 50 kg + kroppsvikt vilket är 62.5 kg = 112,5 kg var riktigt tungt. Klara en etta på det. Men fick hybris och skulle försöka göra en tvåa men misslyckades.

    Däremot vet jag inte riktigt om jag ska se det som ett avklarat mål. Ett mål med 100 kg på bältet skulle nog göra mig mer tillfredsställt. Jag får helt enkelt grubbla på det.

     

    Stående rodd anser jag lite som ett misslyckande då jag inte kände att det var strikt nog. Men ändå ett tappert försök.

  • Ett leende påverkar mer än vad man tror !

     Le åt dig själv framför en spegel. När du ler så släpper hjärnan ut ”glädje hormoner”. Om din hjärna ser bilden av dig samtidigt som de här glädje-hormonerna simmar runt så kommer hjärnan att börja associera bilden av dig med positiva känslor.

    Le mot andra. Även om sann självkänsla kommer från insidan så kan du använda andra som hjälpmedel för att höja din självkänsla. Eftersom leenden är fruktansvärt smittsamma så betyder det att ju mer du ler mot andra ju mer kommer andra att le mot dig. Ju mer du ler i andras närvaro, ju fler leenden kommer du att vara omringad av. Det kommer att bli betydligt enklare att känna sig som en underbar människa (som du ju faktiskt är) när andra människor ler mot dig hela tiden.

     Sist men inte minst, prova att helt enkelt le! Det går alldeles utmärkt att öka sin självkänsla med leenden utan speglar eller andras närvaro. Det är helt enkelt så att ju mer du ler, ju bättre blir du på att vara glad. Glädje är en skicklighet som kan tränas upp. Träna dig på att känna glädje och du kommer automatiskt att känna dig gladare och nöjdare med dig själv.

    kort och gott va alltid ditt gladaste 🙂

  • Kreatin

    Vad är kreatin.

    Kreatin är en aminosyra som är uppbyggd på arginin, glycin och metionin.

    Kreatin är något som kroppen producerar själv men kan även tillföras via kost.

     Vad har kreatin för funktion

    För att förstå hur kreatin fungerar måste man förstå kroppens mest grundläggande energikälla (ATP).

    Något som är tok för komplicerat för en vardagsläsare att ta sig in på.

    Men kreatin fungerar som ett energi tillskott i muskeln. Ju mer kreatin i muskeln det finns i muskelcellen, desto snabbare går det och desto fler (AMP/ADP) “Energi” laddas upp.

    Alltså i praktiken innebär det att man kan lyfta något tyngre vikter och även klara fler repetitioner.

    Lagring av kreatin.

    Kreatin lagras in i muskelcellen med hjälp av enzymet kreatinkinas och därefter redo att användas.

    En muskelcell kan lagra in ungefär 20-30 procent mer kreatin än normalt om man tar ett tillskott, Vilket räcker för att ge märkbara effekter.

    Det är svårt och nästa omöjligt att få tillräckligt med kreatin via kosten. Speciellt för att få den märkbara effekten som man kan få via kosttillskott.

    Ett bra kreatin tillskott jag rekommenderar:

    Creatine Monohydrate – Star Nutrition

    Som har en uppladdnings fas på 5 dagar, vilket jag personligen tycker är bäst.

    Jag tar kreatin i samband med DEFF.

    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/kosttillskott/kreatin/kreatin-monohydrat/index.html

  • Nya mål och utveckling

    För att uvecklas måste man sätta mål i livet.

    Men det behöver inte alltid gälla träning.
    Ett mål kan vara så mycket med att glad hela veckan.
    Med andra ord ska man försöka hålla sig undan allt negativt och försöka ha ett så bra välmående som möjligt.
    Ett annat mål kan vara, försöka sova åtta timmar varje natt ink helgerna i en vecka.
    Med att sätta realistiska mål och även lyckas. Kommer med garanti att få dig må bättre och du kommer även sträva nya utmaningar.
    Med det kommer du även utvecklas ett bättre välmående.
    Mitt mål kommer dock andra om träning.

    Det kommer handla om kroppens 7 grundrörelse.
    *Marklyft *Knäböj *Bänkpress *Rodd med stång *Militärpress *Dips *Chins
    Med dem grundrörelse vill jag uppnå 100 kg på allt.
    Kommer lägga upp en VIDEO på varje rörelse jag lyckas uppnå.
    Dock har jag inte bestämt mig än på vart min deadline ska ligga.
    Vill ju självklart ha så kort som möjligt men samtidigt måste jag vara realistiskt.
    Så det kommer jag återkomma med.
    Jag hoppas ni tittar in någon gång ibland för att se min utveckling.
    Har ni några frågot kan ni även skicka mail till Stefan.castro.oliva@gmail.com
  • Uttrycket “ASS to the GRASS”

    Ibland kan man hitta allt man behöver i skogen.

    2 av 7 viktigaste grundrörelse.

     

    1.     Knäböj

    2.     Marklyft

    Två fantastiska övningar om dem utförs rätt.

     

    Några punkter jag vill att man ska tänka på när man utför en knäböj är:

    *Naturligsvank

    *Tårna uppåt, tyngden på hälen.

    *Sätt dig bakåt.  INTE rakt ner.

    *Alltid aktiv rumpa, gäller även vid toppläget.

    Man har även hört uttrycken ”ASS to the GRASS”.

    Jag uttrycker mig hellre, gå så djupt som din kropp tillåter det.

    För personer som vill gå djupt (även jag) tappar bäckenet, sin naturliga svank. Vilket kan göra en större skada än någon nytta.

    Man får helt enkelt jobba på sin mobilitet innan man försöker på sig på djupet.

    Hur man utför marklyft på bästa sätt kommer vi ta upp en annan gång. Då det finns olika varianter man kan utföra sitt marklyft.

    En hands press med stock är både en framsida axel övning och en bål övning.

    Se till att hålla Bäckenet(Bålen) så rakt som möjligt(statiskt) och pressa stocken. Vid trötthet utnyttja benen som ett extra push.

    Hoppas detta gav er något.

  • Ta din träning UTOMHUS

    Ett fantastiskt ställe att utnyttja är Kvisthamra backen.

    Kvisthamrabacken ligger centralt i Norrtälje längs in i Norrtäljeviken 0,9 meter över havet, längsta nedfart är 180 meter och har en fallhöjd på 35 meter.

    Videon nedanför är ett sätt att utnyttja backen.

    Eftersom jag gillar intervall träning, så är det ganska självklart att jag kommer träna så.

    Tränings upplägget:

    Sprint på 110 % av min snabbhet under tio sekunder/vila 1 minut.

    Det tog mig fyra spurter för att ta mig från botten till toppen.

    Två vändor var nog för mig. Med andra ord var det fruktansvärt jobbigt.

    Men andra sidan är det tidseffektivt, Ökad förbränning då och under hela dagen och som tidigare inlägg jag skrev. Ett effektiv och snabbare väg till ditt sex pack.

     

    Kör hårt
    &
    Lycka till !
  • Standard frukost


    Stadig frukost innan intervall träning.
    200 gram kött med lite ost, tomater, lök och zucchini. Rätt in i ungen.
    Vid sidan av blev mozzarella sallad.
    Dryck blev det lime vatten ist för citron :p